b.l.a svar på kommentar -ryman

för er som bryr er hade erika namnsdag igår. grattis på henne! och hennes bror & min pöjke idag. grattis på dom! :)

svar till wikipedia också.. 1. 19 November, 19:44 wikipedia om svar på kommentar -ryman: du gör en stor motsägelse till dig själv i ditt resonemang. du säger att feminismm INTE är rätt uttryck att använda, eftersom det inte förespråkar jämnställdhet - vilket det faktiskt gör. Som svar på min kommentar säger du det feminism faktiskt innebör OCH att man inte borde använda det uttrycket pga att alltför många missuppfattar det. och det verkar som om du också hade gjort det om jag får referera till det första inlägget> "peopleist vart namnet, därför att vi tycker feminist är fel. om man vill ha de jämnställt så är väl inte feminist de lämpligaste namnet". rätt lösning är just därför att INTE försöka hitta en egenpåkommen synonym till feminism, utan att lära sig vad det faktiskt betyder och att dela med sig av den kunskapen till sin omgivning

svar: okej, de vi diskuterar nu .. är alltså, vårat namn på bloggen. eftersom väldigt många tror feminist betyder manshatare osv så tycker vi alltså att feminist inte är lämpligt, de har ingenting med att göra vad feminist betyder eller så. utan att de missförstås och att om man vill ha det jämnställt och kallar det som representerar jämnställdhet till feminist, då förstår jag varför de missförsås de låter väldigt feminint. och även att de ursprungligen är ett nedtryckande sätt att säga att en kvinna inte gör som sin könsnorm tycker gör att jag även där tycker att de inte passar med feminist. men sen om man borde byta namn på de helt och hållet de har vi aldrig sagt, men vi tycker så. (: skulle va kul om du berätta vem du va också..

2 Anonym1(aka wikipedia) om svar på kommentar - ryman&mellberg: det finns en liten poäng i det du säger om att pojkar har tillåtelsen att ta på SIG SJÄLVA, och för en flicka är det inte lika klart. jag gissar att det här hamnar i skymundan hos tjejer eftersom dom kanske får annan information om t.ex menstarution osv som inte killar får istället. oh well, not my point at all. Visst, man säger inte rakt ut åt pojkar att man inte får våldta eller antasta en annan människa. men man säger heller inte åt flickor att inte följa med främlingar för att de kan bli våldtagna eller antastade. Man lär ju pojkar i tidig ålder att man inte får kränka en annan människa, och man får inte göra något som någon annan inte vill. man säger faktiskt det här åt dem. det är inget man undviker. hela tiden grips män för våldtäkt/misshandel osv och ofta så förstoras detta upp massivt i medierna, så där går man (inte helt omedvetet) ut med att "det här är fel, så får man inte göra, för då blir man straffad."

svar : när ja sa liten menade jag från 4 års ålder upp till 8. när man är runt 4-6 år får man inte lära sig mycket om mens. och nej föräldrar kanske inte säger " du flicka lilla, akta dig för gubbar & främande män dom kan våldta dig eller antasta dig. " men de skulle väl kunna låta " var försiktig så du inte gör illa dig, och kom ihåg att inte prata med främlingar " och när man är 4/5 år kanske man inte tänker så värst mycket på de. men när man blir lite äldre så fattar man & man hör faktiskt ofta, att män kan vara snuskiga. och att detta sägs oftare till tjejer än vad det sägs till killar att det är fel och sånt. de är väl sjukt. jag menar de upprepas absolut inte lika ofta. nu vet ju inte jag om du är kille eller tjej. skulle uppskattas om du berätta :) men jag som tjej fick faktiskt höra sånt, som sagt, inte rakt ut att dom va äckliga och skulle våldta mig, men man blev tillsagt att aldrig gå prata med främande män och ibland fick man väl som svar på sin fråga "varför" att dom va snuskiga, då är de den bilden av dom man får i huvet. & detta upprepas ofta, men inte till killar och visst killar kanske ser de på tv men de gör väl tjejer också att de är så killar gör.. du kanske inte förstår vad jag menar men de kommer fram klart och tydligt att de är därför man ska akta sig för dom.

Kommentarer
Postat av: wikipedia

det är ju det här jag har sagt; att samhället (det lite mindre insatta/pålästa perhaps) undviker att använda uttrycket feminist för att de tror att de betyder något annat. därför ser jag det inte som en lösning att folk som påstår att de vet vad det betyder använder något annat, istället för att förklara för de som inte vet vad det betyder. mer tydigt än så går det knappast att förklara min mening...

2008-11-21 @ 19:42:41
Postat av: wikipedia(female)

Det är ca 5% av alla våldtäktsfall som utförs av män på män, och ca 0% som utförs av kvinnor på män.(statistik är alltid nyttigt)

felet ligger inte i att man lär pojkar och flickor fel saker (dvs. att man lär flickor att pojkar kan behandla dig illa, och att man lär pojkar att man inte får ta på flickor om de inte vill själva.)

om det finns något fel inom den här kategorin av brott så borde det ligga i att män åker fast oftare än kvinnor för sådana här brott.

2008-11-21 @ 20:01:03
Postat av: susning

vad menar du wikipedia(female), att de finns en massa kvinnor som gör såna här brott men inte åker fast? det är nog ganska riktiga siffror du skrev om i statistiken, inte bara grundade på anmälda brott. och det är ju allmänt känt att flickor o pojkar uppfostras annorlunda, mest omedvetet, det är inte att de säger tex att; du som är tjej får inte göra det här, och du som är kille får. tom på dagis där man växer upp till väldigt stor del, uppfostras man annorlunda, det är i grova drag saker som, en pojke uppmuntras för vad stark o duktig han är, på praktiska saker tex, medans en flicka får höra vad fin hon är i håret idag o vilka fina halsband hon har gjort (som sagt, grovt draget). nu är iaf föräldrar o dagisfröknar mer medvetna om sånt o försöker ändra på det, vilket är bra. tack för mig!

2008-11-28 @ 23:31:53
Postat av: wikipedia

jag uttryckte endast att jag inte tror att lösningen på alla våldtäktsbrott är att man ändrar könsroller på dagis. jag tror inte att detta är den stora orsaken till att en del pojkar växer upp och blir våldtäktsmän.

jag tror att det kan ligga i något annat, exempelvis i medias uppmärksamhet på brott. t.ex att de förstorar saker till extremitet. det var nog så här jag menade, jag var inte vid mina sinnens fulla bruk när den där kommentaren skrevs.

2008-12-01 @ 14:37:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback